History, geography, and auxiliary disciplines - Tijdens het voorspel van de Nederlandse Opstand (1559-1567) vond een fatale breuk plaats tussen landsheer Filips II en zijn drie belangrijkste vazallen Oranje, Egmont en Horn. Toch waren er in deze periode vele contacten tussen de drie heren en hovelingen van Filips die erop gericht waren hechte banden te smeden tussen 'Brussel' en 'Madrid.' Deze studie gaat over deze contacten. Wie zocht eigenlijk contact met wie? Welke doelstellingen hadden beide groepen? Waarom waren deze contacten onvoldoende om een goede relatie tussen vorst en vazallen in stand te houden? Door de briefwisseling van Oranje, Egmont en Horn en allerhande Spaanse tussenpersonen te onderzoeken, schetst de auteur een beeld van de houding van de heren ten opzicht van Filips' Spaans-Habsburgse monarchie en werpt zo een nieuw licht op het voorspel van de Nederlandse Opstand.
Was ist ein Mythos? Wie setzt man sich ein ewiges Denkmal? Mythen ähneln gewissermaßen Knödeln: Stehen sie dampfend auf dem Tisch, ist es fast unmöglich, das exakte Verhältnis der Zutaten zu ermitteln, das die Klöße gerade noch geschmeidig und doch nicht mehlig macht. Ebenso rätselhaft ist die Entstehung von Mythen, aber sie finden in 'modernen' Gesellschaften nach wie vor reißenden Absatz. Die vorliegende Studie versucht erstmals, anhand des Nachlebens des enthaupteten Grafen Lamoraal von Egmont (1522–1568), der Frage nachzugehen, warum und wie eine historische Gestalt zu einer mythischen Figur avancieren konnte. Was machte ihn unsterblich? Wie und wieso erreichte der Name Egmont ein durch die Jahrhunderte hindurch vom Mittelmeerraum bis in die DDR nachhallendes Echo? In diesem Buch werden unter Einbeziehung mannigfaltiger historischer und literarischer Quellen die verschiedenen Stationen und Schattierungen des Egmont-Mythos vom Kopf an in ihrem jeweiligen Kontext beleuchtet. Auf diese Weise entwickelt der Autor ein Modell, das an ähnlich mythischen Figuren wie Masaniello, Wilhelm Tell und Jeanne d'Arc erprobt werden kann. Dieses Buch wurde 2012 im Rahmen des Programms Geisteswissenschaften International vom Börsenverein des Deutschen Buchhandels ausgezeichnet.
In: Davies , S G 2017 , ' Egmont and Memory ' , Publications of the English Goethe Society , vol. 86 , no. 3 , pp. 150-159 . https://doi.org/10.1080/09593683.2017.1368924
This essay uses memory to cut through conventional,binary distinctions that seem to offer analytical approaches to Egmont , but ultimately disappoint. It contrasts memory and history as markers of different attitudes to the past, and ways of knowing, among the drama's characters. After showing that Egmont's appeal is based on the affective immediacy that distinguishes memory from history, the essay argues that he is as much a 'new politician' as Alba and Oranien, well aware of the political power of the imagination, fully conscious of what the Spanish occupation means in Brussels, and as capable as his antagonists of a calculated response. This approach also allows a reading of the fifth act, and of Egmont's final vision, that is consistent with the rest of the play.
In: Bell , M 2016 , ' "This was a man!" Goethe's Egmont and Shakespeare's Julius Caesar ' , Modern Language Review , vol. 111 , no. 1 , pp. 141-61 . https://doi.org/10.5699/modelangrevi.111.1.0141
While it is well known that passages in Goethe's Egmont owe a debt to Shakespeare's Julius Caesar, the relationship between the two plays has not been examined systematically. Additional intertextual evidence makes it probable that Goethe referred to Julius Caesar while writing Egmont. The plays have a strikingly similar constellation of characters: the politically naive hero (Brutus and Egmont) contrasts with the brilliant schemer (Cassius and Oranien). Although the historical context of the two plays is very different, reading Egmont intertextually in this way sheds light on its peculiar politics and much-maligned anti-illusionistic ending.